The Sacrament of Holy Matrimony

The church is the body of Christ, indwelt by the Holy Spirit. Our Lord Jesus Christ instituted the holy sacraments of the Church so that the faithful would be able to receive all of God’s blessings. In other words, a Sacrament (in Greek, a mysterion) is an external, visible sign through which we receive the invisible grace of the Holy Spirit. In our church each one of the seven sacraments is enacted by means of a special church service.

Ա. Եկեղեցին Քրիստոսի մարմինն է՝ բնակուած Սուրբ Հոգիով։ Եւ որպէս, հաւատացեալները կարենան ստանալ Աստուծոյ բարիքները, մեր Տէր Յիսուս Քրիստոս հաստատեց Եկեղեցւոյ խորհուրդները։ Մէկ խօսքով ըսուած, Խորհուրդը (որ յունարէն Mysterion-ի բառին համապատասխանն է) արտաքին զգալի նշան մըն է, որուն միջոցաւ, տեսանելի ձեւերու տակ, մենք կը ստանանք Սուրբ Հոգիի անտեսանելի շնորհները։ Մեր եկեղեցւոյ մէջ իւրագանչիւր սահմանուած Խորհուրդը (որոնք թիւով եօթը են) կ՚իրագործուին յատուկ արարողութեամբ (ծէսով) մը։

The Sacrament of Holy Matrimony or Marriage is the consecration of the union between a man and a woman for life in lawful marriage.  By mutual accord of the man and the woman, they are united together with a spiritual bond to each other and to the Church. To receive the sacrament of Matrimony worthily, it is necessary to be a practicing church member, to know the duties of married life, and to obey the marriage laws of the Church. The couple must be of proper age, physically capable of being married. There must be no close blood relationship.

Պսակի խորհրդի ընթացքին, այր ու կին քահանայի աղօթքով ու Աստուծոյ օրհնութեամբ ընտանիք կազմելու նպատակով կը միաւորուին իբր մէկ մարմին եւ կը ստանան Սուրբ Հոգիի շնորհները, որոնցմով այդ միութիւնը անխախտ դաշինքով կնքուի եւ ամրապնդէ իրենց, որպէսզի համատեղ ապրին իրենց բոլոր օրերը, զաւակներ ունենան եւ իրենց քրիստոնեական ոգիյով դաստիարակեն Աստուծոյ փառքին համար: Եկեղեցին կ’օրհնէ նորապասկներուն միութիւնը, զօրացնելու համար անոնց սիրոյ եւ հաւատարմութեան խոստումը։

Մէկ խօսքով, ամուսնացող զոյգի միութիւնը պսակի արարողութեամբ եւ Աստուծոյ հրամանաւ կը կնքուի եւ այդ պահէն սկսած այր ու կին կը դառնան մէկ ամբողջութիւն՝ կապուած հոգեւոր ուխտով։

Աստուածաշունջ մատեանը կ’ըսէ. «ինչ որ Աստուած միացուց մարդը թող չի բաժնէ» – Մատթէոս 19:6

Guidelines for Wedding

A date shall be set for the solemnization of Holy Matrimony in joint consultation with the Pastor at least three months prior. By Canon Law, no marriage may take place Sunday mornings nor any time during a week of fast, Great Lent or Holy Week. Marriages may be performed any day and at any time except Wednesday, Friday and Saturday evenings and early Sunday afternoons.
All marriages are to follow the Canons of the Armenian Apostolic Orthodox Church and the laws of the State of New Jersey. It is the responsibility of the parties to carry out the requirements of the former and to present a valid license prior to the service.
The Canon Law will be explained by the Pastor. Canon Law requires instruction in Christian marriage as a preparation for solemnization and the answering of questions relative to the intention of the parties. It is, therefore, necessary for the bride and groom to meet together with the Pastor by appointment at least three (3) times for this purpose.

NO MARRIAGE CAN BE SOLEMNIZED IN THE CHURCH
Unless both parties have received Baptism and Confirmation.
Where either party has been divorced from a former spouse still living, unless a dispensation has been received from the ecclesiastical authority (Primate). The Pastor shall explain.
Where it is the intention that a second religious service or ceremony shall be performed in another Church or any other place other than a Sanctuary.

  Music: Only music appropriate to the solemnity of the Canon of Holy Matrimony may be used during the ceremony. An appropriate list of Armenian Church music may be provided by the Pastor. Soloists and musicians may be invited at the discretion of the Pastor. ALL music must be approved by the Pastor.
  Rehearsals: shall be arranged by appointment with the Pastor. Since the Solemnization is a religious service; the Pastor shall have charge of the rehearsals and procedure of ceremony.
  Decorations: Liberty to decorate the Church in any part shall be subject to the following conditions:
Arrangements must be made with the florist to carry out the work with the cooperation of the Pastor or with someone the Pastor delegates at an appointed time. No furniture of the Church may be moved from its place. Flowers, plants and candles may be placed on the floor of the Sanctuary and Chancel in stands or other fit receptacles, and in such a manner as not to obscure the Altar.
Decorations may not be nailed or screwed to the furnishings or attached in any manner likely to damage or to be a fire hazard. The wedding party is responsible to inform their decorator or florist of the above parameters and guidelines.
Photographs may be taken at any time during the ceremony. At no time nor for any reason will the photographer ascend the steps of the Altar or be at the Altar itself.
Ushering and any necessary control of traffic shall be arranged by the families involved.

Download (PDF, 246KB)

Print Friendly