Calendar of Events
M Mon
T Tue
W Wed
T Thu
F Fri
S Sat
S Sun
1 event,
Sunday of Steward
Sunday of Steward
Sunday of Steward The fourth Sunday of the period of Great Lent is called the Sunday of the Steward, and the message of the day teaches us with the parable of the unjust steward. This parable is mentioned only in the Gospel of St. Luke (Luke 16:1-13). In the parable, a wealthy man learns that the steward of his house (the supervisor of his holdings) is squandering his possessions. The rich man calls the steward, asking for an accounting, having decided to release him from employment. The steward, realizing that he may soon be without work, begins to act accordingly so that in the near future, others may accept him into their homes. The steward calls those men who have debts to his employer, and he relieves them of a portion of their debts. Following this act, the wealthy man praises the steward for his contrivance. At first glance, it seems as though there is a great contradiction in this commendation. But the unjust steward grants back to the debtors, only that which he had added to the debt originally for his own gain. Thus, the wealthy man is not injured by the actions of his steward. The master praises the steward for resigning himself from the gains that the steward would have realized in these transactions. Thus, high praise is given to resignation, or abstinence, which is one of the foundations of Great Lent. Lent teaches mankind about the ability we each have to resign ourselves from all forms of temptation, the beginning of which is self-control and self-denial. Christ says, “If any man will come after me, let him deny himself, and take up his cross and follow me” (Matthew 16:24). This parable admonishes every one of us that the journey towards salvation must include self-control and resignation. The allegorical meaning of the parable is in the wealthy man symbolizing God, and the unjust steward symbolizing the sinner. For an extended period of time, the sinner carelessly wastes the graces granted by God, until God calls him for an accounting of his life. The unjust steward symbolizes all who, upon regretting their actions, forgive those who have sinned against them, and become seekers of righteousness and the just.
1 event,
1 event,
1 event,
1 event,
1 event,
2 events,
Feast of the Apparition of the Holy Cross
Feast of the Apparition of the Holy Cross
This feast is dedicated to the Apparition of the Holy Cross in Jerusalem. At noon on May 19, 351, a bright, luminous cross appeared over the skies of Jerusalem, centered over an area spanning from the Mount of Olives (where Christ was betrayed and arrested) to Golgotha (where Christ was crucified). Awestruck, the faithful of Jerusalem rush to church to give thanks and glorify the Lord. Bishop Cyril (later St. Cyril of Jerusalem) subsequently wrote a letter to Emperor Constantine of Byzantium wherein he describes the miraculous and beautiful scene. St. Cyril tells Constantine that the apparition is a true testimony of the orthodox faith of Christianity. Further, St. Cyril exhorts the Emperor that the appearance is a sign for him to remain steadfast in his faith, and to stop defending the heretical movement of Arianism and its promulgators. The Armenian translation of the Bishop’s letter has been preserved by the Church, and is read each year on the Feast of the Apparition of the Holy Cross. The Armenian Church celebrates this feast 28 days following Easter Sunday. Սուրբ Խաչի երևման տօն Մեր եկեղեցւոյ տօնացոյցը, խաչին յատկացուցած է չորս տօներ. «Երեւման Ս. Խաչին» «Խաչվերաց» «Վարագայ Ս. Խաչ» եւ «Գիւտ Խաչ»:Երեւման Ս.Խաչի տօնը կը յիշատակէ Կիւրեղ Երուսաղէմի հայրապետի օրով տեղի ունեցած Քրիստոսի Փրկարար Խաչին երեւումը: 351 տարւոյ Հոգեգալուստի առտուն Մայիս 19-ին ժամը 3-ին Գողգոթայէն մինչև Ձիթենեայց լեռը ահաւոր մեծութեամբ լուսաւոր խաչ մը երեւեցաւ Երուսաղէմի երկինքին վրայ: Կիւրեղ Երուսաղէմի հայրապետին բացտրութեան համեմատ այդ երեւումը, ուղղափառ դաւանութեան պաշտպանման համար, հրաշք մըն էր: Այդ զարմանահրաշ դեպքին մասին Կիւրեղ հայրապէտը նամակ կը գրէ Կ. Պոլսի Կոստանդ կայսերին՝ հրաւիրելով զինք հրաժարուիլ պաշպաննել արիոսականներուն:Կիւրեղ եպիսկոպոսը այդ նամակը հայրեն կը թարգմանէ և ամէն տարի մինչեւ այսօր կը ընթերցուի Սբ. Խաչի երևման տօնին: Ինչու՞ հայերը միշտ խաչը կը համբուրեն: Խաչը քրիստոնէութեան հաղթանակի նշանն է: Պօղոս առաքեալն կ’ըսէ թէ. «...քավ լիցի, որ ես պարծենամ այլ բանով, քան միայն մեր ՏԷր Յիսուս Քրիստոսի խաչով...» (Գաղ.6: 14): Մենք ալ՝ որպէս հարգանք, որպէս սիրոյ արտահայտութիւն, կը համբուրենք խաչը: Պատահական չէ, որ մեզ կը կոչեն խաչապաշտ ժողովուրդ: Մեր սէրը խաչի նկատմամբ արտահայտուած է նաեւ խաչ-քարային արուեստի միջոցով:
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
2 events,
Mother’s Day
Sixth Sunday of Easter-tide Վեցերորդ Կըրակի Յինանց
0 events,
0 events,
0 events,
1 event,
Feast of Ascension of Our Lord Jesus Christ
Feast of Ascension of Our Lord Jesus Christ
The Armenian Church celebrates the Feast of the Ascension of Our Lord on the fortieth day following the Feast of the Glorious Resurrection of Our Savior Jesus Christ. Following His Resurrection and defeat of death, Christ remained on earth for forty days, and continued to appear to His disciples. On the fortieth day, the disciples saw Christ for the last time. He blessed them and leaved them with instructions, after which He ascended into heaven. Two of the Gospel writers, St. Mark (Mark 16:19) and St. Luke (Luke 24: 50-53), testify about Christ’s ascension. There is also an account of it in the Acts of the Apostles (Acts 1:9-11).The hymn that is sung in the Armenian Church on Ascension Day mentions the miraculous event of Christ’s Ascension into heaven and the descent of the Holy Spirit on the Apostles. In the Armenian Church, the day of Jesus Christ’s Ascension is also commemorated for another reason as well. On this date in 1441, the See of the Catholicosate of All Armenians was returned to its historical origins. Following a resolution of the National Assembly gathered in Vagharshapad, the Patriarchal See was relocated from the city of Sis in Western Armenia to the Mother See of Holy Etchmiadzin. Following his vision of Christ striking the ground with a golden hammer, St. Gregory the Illuminator had founded the Cathedral of Holy Etchmiadzin in 303. However, less than 200 years later, in 484, the Patriarchal See was forced to relocate, and for the next 1000 years, settled in various cities throughout Armenia. The decision to return the throne of the Catholicos to the Mother See of Holy Etchmiadzin was the fulfillment of a national dream for the Armenian people. Համբարձման տօնը տօնն է մարդուն փրկութեան կատարելագործումին: Փրկութեան ամբողջ ընթացքը, այսինքն՝ Ծնունդը, Չարչարանքը, Մահը եւ Յարութիւնը Կ'ամբողջանայ Քրիստոսի Համբարձումով: Յիսուսի Երկինք համբարնալը տեղի ունեցաւ, համաձայն աւետարանական վկայութեան, Իր յարութենէն քառասուն օր ետք: Մինչ այդ, մեր Տէրը երեւեցաւ իր աշակերտներուն։ Խօսեցաւ իրենց հետ, տալով անոնց Իր վերջին պատգամները: Ան Հաց կտրեց անոնց հետ, յայտնելով Ինքզինքը այնպէս ինչպէս Սուրբ Պատարագի ընթացքին: Իր խաղաղութիւնը տուաւ անոնց, ու խոստացաւ անոնց ղրկել Մխիթարիչ մը՝ Սուրբ Հոգին, որ պիտի մնայ իր Եկեղեցիին հետ մինչեւ աշխարհի կատարածը: Այսպէս Քրիստոս կատարելագործեց իր Մարդեղութեան խորհուրդը եւ ապայ փառքով երկինք համբարձաւ, ո'չ թէ որպէս սոսկ Աստուած, այլ եւ որպէս մարդկային բնութիւն հագած Աստուած: Հայ Առաքելական Եկեղեցին մայիս 14-ին պիտի յիշատակէ նաեւ Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսութեան Աթոռը Սիս քաղաքէն Մայր Աթոռ Սբ. Էջմիածին փոխադրելու օր: Պատմութեան թելադրանքով 484 թ. Հայաստանի տարբեր վայրերէն հանգրուանած Հայրապետական Աթոռը 1441 թուականին Վաղարշապատի ազգային-եկեղեցական ժողոուի որոշմամբ մեկընդմիշտ վերահաստատուեց Սբ. Էջմիածնի մէջ: Ի յիշատակութիւն պատմական այդ դեպքին` Սբ. Էջմիածնի մէջ՝Համբարձման տօնի առթիվ կը մատուցուի Սբ. Պատարագ եւ յաւարտին, Իջման Ս. Սեղանին առջեւ կը կատարուի նաեւ Հայրապետական մաղթանք:
0 events,
0 events,
1 event,
Second Palm Sunday
Second Palm Sunday
SEVENTH SUNDAY OF EASTERTIDE (Second Palm Sunday) Acts 23:12-35, I John 5:13-21, John 12:12-23 On the Sunday following the Feast of the Ascension of Our Lord, the Armenian Church celebrates “Second” Palm Sunday. The name of the feast has been derived from Palm Sunday, which precedes Easter. In the week leading up to His betrayal, crucifixion and resurrection, the “first” Palm Sunday symbolized the triumphant entry of Christ into Jerusalem where people met Him with great joy and glorified His Holy Name. The Second Palm Sunday is the commemoration of the triumphant entry of the Ascended Christ into the Heavenly Jerusalem, where the angels meet him with great happiness and delight. Երկրորդ Ծաղկազարդ Քրիստոսի Համբարձման հաջորդող կիրակի օրը կը կոչուի Երկրորդ Ծաղկազարդ: Մեր եկեղեցւոյ համար Երկրորդ Ծաղկազարդը կը խորհուրդանշէ համբարձեալ Քրիստոսի ի Վերին Երուսաղէմ մտնելը եւ երկինքի բնակողներուն մեծ ցնծութիւնը:
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
1 event,
PENTECOST (Advent of the Holy Spirit)
PENTECOST (Advent of the Holy Spirit)
PENTECOST (Advent of the Holy Spirit) Acts 2:1-21, John 14:25-31 Pentecost is one of the most important feasts on the Christian calendar that falls fifty days after Easter. The feast marks the event of the descent of the Holy Spirit on the apostles of Jesus gathered in the Upper Room in anticipation of the fulfillment of the Lord’s promise. The Holy Spirit came in the form of a “tongues of fire”, as of a rushing wind," rested upon the apostles and transformed them from a band of fearful and timid individuals into a force of bold and empowered leaders. The Church celebrates Pentecost not just as a historical event but as the feast of empowerment of every believer who receives the Holy Spirit in the Sacrament of Holy Chrismation. Recording the words of Christ, St. John writes, “The Comforter, the Holy Spirit, whom the Father will send in my name, will teach you everything and make you remember all that I have told you.” (John 14:26). The descent of the Holy Spirit is described in the Acts of the Apostles: (Acts 2:1-4). ՀՈԳԵԸԳԱԼՈՒՍՏ Հոգեգալուստը՝ Քրիստոնէական Եկեղեցւոյ սկզբնաւորութիւնն է: 33թ. Յ.Ք Երուսաղէմի մէջ, Յիսուսի Համբարձումէն տաս օրեր յետոյ, այսինքն ԶԱՏԻԿԻՆ 50րդ օրը, հրէական «ՊԵՆՏԵԿՈՍՏԷ» կոչուած տօնին յաջորդող Կիրակիին տեղի ունեցաւ Հոգեգալուստը: «Երբ Պենտեկոստէի տօնը հասաւ, բոլորն ալ միաբան՝ (հաւաքուած բազմութիւնը հարիւր քսան հոգիի չափ էր, տէս Գործք Ա:15) մէկ տեղ էին: Յանկարծ շառաչ մը եղաւ երկինքէն՝ սաստկաշունչ հովի մը ձայնին պէս, ու լեցուց ամբողջ տունը՝ ուր նստած էին: Եւ բաժնուած լեզուներ երեւցան իրենց՝ որպէս թէ կրակէ, ու հանգչեցան անոնցմէ իւրաքանչիւրին վրայ: Բոլորն ալ լեցուեցան Սուրբ Հոգիով եւ սկսան խօսիլ ուրիշ լեզուներով, ինչպէս Հոգին իրենց խօսիլ կու տար: Երուսաղէմ բնակող Հրեաներ կային, բարեպաշտ մարդիկ՝ երկինքի տակ եղած ամէն ազգէ: Երբ այս ձայնը եղաւ, բազմութիւնը համախմբուեցաւ ու շփոթեցաւ, որովհետեւ կը լսէին թէ անոնք կը խօսէին իրենցմէ իւրաքանչիւրին սեփական բարբառով: Բոլորն ալ զմայլած էին եւ կը զարմանային՝ իրարու ըսելով. «Ահա՛ ասոնք բոլորն ալ՝ որ կը խօսին, միթէ Գալիլեացի չե՞ն: Ուրեմն ի՞նչպէս կը լսենք՝ մեր իւրաքանչիւրին սեփական բարբառով, այն երկրին՝ որուն մէջ ծնած ենք. Պարթեւներ, Մարեր ու Եղամացիներ, եւ անոնք որ կը բնակին Միջագետքի, Հրէաստանի, Կապադովկիայի, Պոնտոսի, Ասիայի, Փռիւգիայի, Պամփիւլիայի ու Եգիպտոսի մէջ, եւ Կիւրենէի մօտ՝ Լիպիայի կողմերը, նաեւ Հռոմէն գաղթած Հրեաներ ու նորահաւատներ, Կրետացիներ եւ Արաբներ, կը լսենք թէ անոնք կը խօսին Աստուծոյ մեծամեծ գործերուն մասին՝ մե՛ր լեզուներով»: Բոլորն ալ զմայլած էին, ու տարակուսած՝ կ՚ըսէին իրարու. «Ի՞նչ կրնայ ըլլալ ասիկա»: Ոմանք ալ ծաղրելով կ՚ըսէին. «Անոնք լի են անոյշ գինիով»: Պենտեկոստէի դէպքին արդիւնքները քլխաւորաբար երկուք են: Առաքեալներու կեանքին մէջ հիմնական փոփոխութիւններ յառաջ բերւեցան: Փոխուեցան անոնց զգացումները, խորհուրդները, կեանքի հանդէպ անոնց գաղափաբարները: Փոխուցան նաեւ անոնց շարժումները, որովհետեւ Աստուծոյ Սուրբ Հոգին ցոյց տուաւ իրենց որ աշխարհը ուրիշ կերպարանք մը եւ նոր իմաստ մը ունի եւ իրենք ալ աշխարհի համար նորոգուած անձեր եղան: Առաջ վախկոտ էին, բայց ահա հիմա քաջութեամբ լեցուած են եւ պատրաստ են դարձնելու իրենց կեանքը իբր միջոց նուիդուելու եւ ծառայելու: Պենտեկոստէի միւս գլխաւոր արդիւնքն էր որ երեւան բերաւ՝ Քրիստոնէական Եկեղեցւոյ հրաշալի հաստատութիւնը՝ այսինքն ծնաւ քրիստոնէական Եկեղեցին: Քրիստոնեաներուն թիւը Սուրբ Հոգիի իջած օրը 120 էր բայց Պետրոս առաքեալի քարոզութեամբ (քարոզողը՝ Սուրբ Հոգին էր) 3000 հոգիներ մէկ անգամէն դարձի եկան եւ իրենց թիւը աճելով դարէ ի դար այսօր 800 միլիոնը անցաւ: Հրաշալի ու յարատեւ այս աճումը Եկեղեցին կը պարտի՝ Ս.Հոգիի ներգործութեան, առաքեալներու եւ առաջին քրիստոնեաներու աղօթքին, հաւատքին, գործին եւ նուիրումին:
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
1 event,
Remembrance of the Prophet Elijah
Remembrance of the Prophet Elijah
Day of Commemoration of the prophet Elijah Prophet Elijah is one of the major prophets of the Old Testament, distinguished for his loyalty to the Lord, for his zealous struggle against idolatry spread in Israel by the apostate king Ahab and his idolatrous wife, Queen Jezebel. Prophet Elijah lived in the IX century B.C. In the First Book of Kings (17-18) and the Second Book of Kings (1-2) is told about the activity of the Prophet Elijah. Evangelists also mention the name of the Prophet Elijah. In the First Book of Kings it is told that being the true herald of the Word of God Elijah, by the Lord’s will appeared before the apostate king Ahab and warned about the upcoming drought. His prophecy came true and after three years the Prophet again went to the king Ahab. Proving the weakness of the idolatrous, Prophet Elijah prayed God asking to send down fire for the sacrifice and a heavy rain. It is also told that thanks to the divine grace the Prophet Elijah helped the widow in Zarephath making so that her bowl wouldn’t run out of flour and her jar wouldn’t run of oil, also restored the widow’s dead sun to life. Եղիսէ մարգարեի հիշատակության օր Հին Կտակարանի մեծ մարգարեներից է, որ հայտնի է Տիրոջ հանդեպ ունեցած հավատարմությամբ, հավատուրաց Աքաաբ թագավորի ու նրա կռապաշտ Հեզաբել թագուհու կողմից Իսրայելում սերմանված կռապաշտության դեմ նախանձախնդիր պայքարով: Եղիսէ մարգարեն ապրել և գործել է Քրիստոսից առաջ 9-րդ դարում: Նրա մասին պատմվում է Թագավորաց Գ և Դ գրքերում: Եղիսէ մարգարեի անունը հիշատակում են ավետարանիչները: Թագավորաց գրքում գրված է, թե ինչպես Եղիսէն, իբրեւ Աստծո խոսքի ճշմարիտ բանբեր, Տիրոջ տնօրինությամբ հայտնվում է հավատուրաց Աքաաբի առջեւ եւ հայտարարում սպասվող երաշտի մասին: Կատարվում է Եղիսէի մարգարեությունը և երեք տարի անց մարգարեն կրկին ներկայանում է Աքաաբին: Ապացուցելով կռապաշտների անզորությունը, Եղիսէն աղոթքով վառում է իր ողջակեզի կրակը, ապա դիմելով աստծուն, հորդառատ անձրեւ բերում: Եղիսէ մարգարեին են վերագրում զանազան հրաշարագործություններ, թե ինչպես աստվածային զորությամբ միշտ լի է պահում այրի կնոջ ալյուրի և յուղի ամանները, հարություն տալիս նրա մահացած որդուն եւ այլն: Հայ Առաքելական Եկեղեցու տոնելի սրբերի շարքում Եղիա մարգարեին առանձնահատուկ տեղ է հատկացված: Ի տարբերություն մյուս սրբերի, որոնց հիշատակությունը տոնում են շաբաթվա սովորական օրերին, Եղիսէ մարգարեի հիշատակությունը կատարվում է Հոգեգալստին հաջորդող միայն կիրակի օրը:
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.
- There are no events on this day.